Rozmowa o pracę – jak zrobić świetne pierwsze wrażenie?

Pewnie nie raz spotkałeś się z wyrażeniem „rozumieć się bez słów”. Może nawet sam użyłeś go w stosunku do osoby, na którą dosłownie spojrzałeś i już wiedziałeś, co chciała Ci przekazać? Dzisiaj pokażę Ci, jak wykorzystać ten efekt podczas rozmowy o pracę. Brzmi tajemniczo? Czytaj dalej i dowiedz się, jak bez użycia słów zrobić dobre pierwsze wrażenie na rozmowie rekrutacyjnej!

Rozmowa o pracę

A co jeśli odebrało mi mowę?

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się pójść na rozmowę o pracę i być tak zestresowanym, że nie mogłeś wykrztusić z siebie ani słowa? A może z nerwów zabrakło Ci powietrza i zamiast tracić je na udzielanie odpowiedzi, próbowałeś skupić się na oddychaniu? Muszę Ci się przyznać, że moje pierwsze interview tak właśnie wyglądało – było walką o przetrwanie i wypowiedzenie kolejnych zdań. Okazuje się jednak, że nasze komunikaty werbalne nie są jedynym elementem przekazu warunkującym nasz sukces na rozmowie rekrutacyjnej.

Komunikacja werbalna vs niewerbalna

Oprócz słów niezwykle ważne są również sygnały głosowe takie jak ton głosu i modulacja. Znaczącą rolę odgrywają również inne sygnały niewerbalne – warto o nich pamiętać! Powyższe informacje nie oznaczają oczywiście, że na rozmowie o pracę możesz milczeć jak grób! Walka o oddech też nie jest dobrą oznaką – staraj się nad tym pracować. Fragment, w którym wspomniałam o reakcji na stres podczas rozmów kwalifikacyjnych i problemów z mówieniem, miał tylko podkreślić znaczenie komunikacji niewerbalnej. Za pomocą gestów, mimiki twarzy, a nawet ubioru możesz wpłynąć na to, w jaki sposób będziesz postrzegany przez rekrutera. Jeśli wiesz już to wszystko, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś przygotował się do rozmowy o pracę i zrobił na niej świetne pierwsze wrażenie. Poniżej przedstawiłam Ci aspekty, na które warto zwrócić uwagę.

Uśmiech proszę!

Profesor Ruth Campbell z londyńskiego University College stwierdził, że w mózgu człowieka można wyróżnić pewien rodzaj komórek nerwowych, zwanych neuronami lustrzanymi. Uruchamiają one obszar, który odpowiada za rozpoznawanie mimiki twarzy i za natychmiastową reakcję odzwierciedlającą. Można więc śmiało powiedzieć, że śmiech jest naprawdę zaraźliwy! Osoby,
z którymi rozmawiamy, przyjmują podobny wyraz twarzy do naszej. Wykorzystaj to na rozmowie rekrutacyjnej do zrobienia mistrzowskiego pierwszego wrażenia. Im więcej będziesz się uśmiechał, tym bardziej pozytywną reakcję wywołasz u rekrutera. Żeby wypracować nawyk uśmiechania się, możesz ćwiczyć tę sztukę przed lustrem. Trzy minuty dziennie wystarczą, żebyś został mistrzem w tej dziedzinie.

Pierwsze wrażenie na rozmowie o pracę

Adekwatny strój

W nagłówku celowo użyłam słowa „adekwatny”, a nie „elegancki”. W zależności od typu pozycji, na jaką aplikujesz, zasady dotyczące stroju mogą się nieco różnić. Upewnij się, że twoje ubranie „mówi” o Tobie to, na czym Ci zależy. Przykładowo, dobrym wyborem na rozmowę o pracę może być błękitna koszula. Kolor jasnoniebieski jest ceniony w biznesie. Wyraża chęć dostrzeżenia przez rozmówcę Twojej mądrości i kreatywności. Jest elegancki i taktowny. Uspokoi rekrutera i pozwoli wywrzeć dobre pierwsze wrażenie. Sama często wybieram ten kolor na ważne, oficjalne okazje, nie tylko na interview.

Pamiętaj, że nawet w czasie pandemii, kiedy większość rozmów rekrutacyjnych odbywa się online, warto jest zadbać o adekwatny i przede wszystkim kompletny strój (nawet jeśli oko kamery obejmuje tylko górną połowę twojego ciała).

strój na rozmowę o pracę

O czym warto pamiętać?

To, w jaki sposób reagujesz na wypowiedziane przez rozmówcę słowa, świadczy o tym, czy potwierdzasz (lub nie) odbiór komunikatu. Na spotkaniu o pracę przyjdzie moment, w którym rekruter przejmie głos, przykładowo w celu wyjaśnienia warunków pracy na danym stanowisku. Jest to świetny moment na to, aby pokazać, jak dobrym słuchaczem jesteś. Skinienie głową
w naszej kulturze oznacza zgodę. Co więcej, może być również bardzo dobrym środkiem perswazji. Powolne i rytmiczne kiwanie głową pokaże Twoje zainteresowanie tematem i zachęci rekrutera do dalszej wypowiedzi. Szybkie kiwanie z kolei ujawni twoje zniecierpliwienie i chęć dodania kilku słów od siebie. Staraj się więc co jakiś czas wykonywać powolne ruchy głową. Możesz również dodać element werbalny w postaci zachęcających zwrotów, takich jak: „rozumiem”, „tak”, „zgadza się”. Dzięki temu pozostawisz po sobie wrażenie osoby uważnej i skupionej na rozmowie. Więcej informacji o tym, jak słuchać aktywnie i uważnie znajdziesz w jednym z moich artykułów: Aktywne słuchanie, czyli jak w 5 krokach usprawnić pracę zespołu?

Gestykulacja

Podobno osoby na wysokich stanowiskach gestykulują mniej niż te, które charakteryzują się niskim statusem. Nie oznacza to, że przez całą rozmowę rekrutacyjną musisz siedzieć jak słup soli, żeby uzyskać wrażenie człowieka „z wyższych sfer”. Bycie ekspresyjnym ma swoje zalety, jednak staraj się zachować umiar. Dodatkowo możesz w odpowiednich momentach odzwierciedlać gesty rekrutera. Badania pokazują, że osoby, które mają podobne poglądy i odczucia oraz nawiązują dobry kontakt, zaczynają dopasowywać wzajemnie swoją mimikę i gestykulację. Chodzi więc tutaj o to, żeby Twój rozmówca podświadomie poczuł się przy Tobie jak z osobą, którą zna i lubi. Dzięki temu wyróżnisz się spośród innych kandydatów, a odczucia związane z Twoją osobą będą pozytywne.

Podsumowanie

Sam widzisz, że komunikacja werbalna to tylko składowa twojego sukcesu. Na rozmowie o pracę możesz wykorzystać szereg innych elementów począwszy od uśmiechu, przez strój i potakiwanie, kończąc na odzwierciedlaniu gestów rekrutera. Wszystko po to, aby zrobić wspaniałe pierwsze wrażenie i finalnie zdobyć swoją wymarzoną pracę!

Bibliografia

Kozyra B., Komunikacja bez barier. Jak rozumieć i być rozumianym, mtbiznes, Warszawa 2019.

Nestorowicz R., Sztuka Słuchania, w: Mruk H., Komunikowanie się w biznesie, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2002.

Paese A., Paese B., Mowa ciała, Rebis, Poznań 2018.

Kowalska K, Łakoma A., Szymoniuk B., Wizerunek biznesowy, Politechnika Lubelska, Lublin 2011.

FAQ

Czy komunikacja niewerbalna jest ważna na rozmowie o pracę?

Komunikacja niewerbalna to sygnały i gesty, które przekazujemy bez użycia słów. Na rozmowie o pracę jest równie istotna jak komunikacja werbalna. Może wpływać na sposób, w jaki jesteśmy postrzegani przez rekrutera i pomóc w stworzeniu dobrego pierwszego wrażenia.

Dlaczego uśmiech jest ważny na rozmowie o pracę?

Uśmiech jest zaraźliwy i może przekazywać pozytywne wibracje. Może wywołać pozytywną reakcję u rekrutera i pomóc w stworzeniu pozytywnego pierwszego wrażenia. Ćwiczenie uśmiechu przed lustrem może pomóc w wypracowaniu nawyku uśmiechania się.

Autor

TRENER KOMUNIKACJI
Joanna Dobosz
„Z wykształcenia inżynier produkcji i magister e-commerce. Zawodowo Senior Account Executive w edrone. Prowadzi konsultacje z zakresu wdrożeń rozwiązań Marketing Automation i eCRM dla polskich sklepów internetowych. Praktykę łączy z badaniami naukowymi w obszarze doświadczeń zakupowych klientów w omnichannel. Współzałożycielka UpSkill, gdzie odpowiada za artykuły i szkolenia z komunikacji interpersonalnej. Interesuje się rozwojem osobistym.”