Kolory na rozmowie o pracę – które wybrać?

Podobno „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Trzeba przyznać, że w tym przysłowiu jest trochę prawdy,
a już z pewnością w odniesieniu do interview, kiedy przez pierwsze kilkanaście sekund jesteś poddawany ocenie rekrutera. To, jakie wrażenie zrobisz w tym czasie może zaważyć o tym, czy dostaniesz pracę, czy nie. Większość z nas pamięta o schludnym ubraniu, uśmiechu, fryzurze… ale jakie wybrać kolory na rozmowę o pracę?

jaki kolor na rozmowę o pracę

Diabeł tkwi w szczegółach

W poprzednich artykułach omówiony został temat wyglądu oraz pierwszego wrażenia na rozmowie o pracę. Zachęcam Cię do sprawdzenia wcześniejszych tekstów na naszym blogu, jeśli jeszcze do nich nie zaglądałeś.

Aby wywrzeć dobre pierwsze wrażenie należy pamiętać o wielu elementach, które układają się jak puzzle w jedną całość. Jednym z detali, który jest w stanie wpłynąć na postrzeganie Twojej osoby, może okazać się kolor stroju, który wybrałeś. Brzmi banalnie, ale okazuje się, że umiejętne wykorzystanie nawet różnych odcieni kolorów może być sojusznikiem na rozmowie kwalifikacyjnej.

Niedoceniona moc kolorów

Kolory na rozmowie o pracę mogą wprowadzać w dobry lub zły nastrój oraz wywoływać określone skojarzenia u rozmówcy. Świadomość tego, w jaki sposób możesz być odebrany nosząc dany kolor, będzie pomocna w kreowaniu Twojego wizerunku. Może również okazać się tą jedną rzeczą, która spowoduje, że dostaniesz pracę. Poniżej przedstawiam Ci symbolikę kolorów charakterystyczną dla kultury europejskiej, o której warto pamiętać wybierając strój na Twoje interview.

Czerwony

Kolor działający na słuchacza pobudzająco, drażniąco, wręcz prowokujący do kłótni. Jest symbolem pewności siebie, władczości, kojarzony z dążeniem do celu i nietolerancją sprzeciwu. Może wywoływać silne emocje i z racji tego nie jest dobrym rozwiązaniem na formalne spotkania. Co więcej, jest zarezerwowany dla kierowników wyższego szczebla i dyrektorów zarządzających.
W przypadku kobiet, podczas rozmów biznesowych czerwień nie sprawdzi się również na ustach,
o czym przeczytasz w artykule Wygląd na rozmowie o pracę – 8 wskazówek dla kobiet . Chyba zgodzisz się więc, że czerwień nie jest najlepszym kolorem na rozmowę kwalifikacyjną?

kolory w biznesie

Różowy

Coraz częściej pojawia się w biznesie, zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn. Sama mam swój ulubiony różowy garnitur, który chętnie noszę również do pracy. Róż sprawdzi się dobrze jako kolor dodatków, zwłaszcza w bladych odcieniach. Uważaj na landrynkowe wersje tego koloru – niosą ryzyko bycia odebranym jako osoba infantylna.

Pomarańczowy

Kolor dozwolony w biznesie, ale należy nosić go z umiarem, na przykład w formie dodatków.
W przeciwnym razie może nadać wizerunkowi nazbyt sportowego charakteru. Pomarańczowy to symbol energii, dynamizmu, optymizmu i dążenia do celu. Możesz zdecydować się na dodatki w tym kolorze, jeśli chcesz sprawić wrażenie osoby energetycznej i proaktywnej.

Niebieski

Kolor doceniany w biznesie. Prywatnie również jeden z moich ulubionych. Jest elegancki i taktowny, uspokoi rozmówcę. Wyraża chęć dostrzeżenia przez innych Twojej mądrości i kreatywności. Wzbudza zaufanie i podkreśla autorytet. To kolor, który doskonale sprawdzi się na rozmowie
o pracę. Co więcej, można go łatwo „przemycić”, na przykład zakładając błękitną koszulę, o którą nietrudno w sklepach odzieżowych. Może nawet sam masz taką w swojej szafie?

kolory w biznesie znaczenie

Granatowy

Granat to również trafny kolor na rozmowę o pracę. Symbol uporządkowania, zorganizowania, profesjonalizmu, kojarzony z biurem. Zdecydowanie pożądany w garderobie biznesowej. Bezpieczny i elegancki wybór. Marynarki w kolorze granatu możesz śmiało zakładać na rozmowę kwalifikacyjną. Jest to również rozwiązanie wygodne i praktyczne – granat możesz zestawiać
z wieloma kolorami i tworzyć stroje mniej formalne na inne okazje.

Szary

Czyli klasa, ponadczasowość i neutralność. Symbolizuje otwartość na merytoryczne dyskusje pozbawione emocji. Jest profesjonalny, ale też łatwy w noszeniu – dobrze komponuje się
z większością kolorów. Idealny na spotkania biznesowe! Przez swoją neutralność nie jest drażniący dla rozmówcy – może dlatego jest tak chętnie wybierany przez polityków?

Czarny

Wzbudza kontrowersje. Wiele osób na pytanie, który kolor jest najbardziej elegancki, odpowiedziałoby, że to właśnie czarny. Pozornie niezwykle elegancki i odświętny, bywa odbierany jako pospolity i smutny, a nawet pogrzebowy. Może czasem warto zastąpić go granatem lub szarym?

Jaki kolor ubrania wybrać na rozmowę kwalifikacyjną

Biały

Prasowanie białej koszuli to jedno z zajęć z mojej czarnej listy znienawidzonych czynności. Moją niechęć do tej części i koloru garderoby przełamuje tylko fakt, że jest to ponadczasowy i pożądany element garderoby biznesowej. Biały to dobry kolor na rozmowę o pracę. Symbolizuje optymizm, potrzebę bycia docenionym, czystość. Należy zaznaczyć, że biel dobrze spisuje się w biznesie tylko w połączeniu z innymi kolorami np. niebieskim, szarym.

Podsumowanie

Na dobre pierwsze wrażenie na rozmowie o pracę składa się wiele elementów, które w połączeniu ze sobą mają stworzyć pożądaną całość. Jeśli tylko masz taką możliwość, warto zastanowić się jakie kolory na rozmowie o pracę będą odpowiednie. W połączeniu z innymi elementami układanki pomogą Ci osiągnąć swój cel – zdobyć wymarzoną pracę!

FAQ

Jakie kolory na rozmowę o pracę są odpowiednie?

Wybór odpowiednich kolorów na rozmowę o pracę może pomóc w budowaniu pozytywnego pierwszego wrażenia. Warto rozważyć kolory, które są eleganckie, profesjonalne i taktowne, takie jak granatowy, niebieski, szary czy biały.

Czy czerwony kolor jest odpowiedni na rozmowę o pracę?

Czerwony kolor może być zbyt prowokujący i drażniący, co może utrudnić budowanie dobrej relacji z rozmówcą.  Jest symbolem pewności siebie, władczości, kojarzony z dążeniem do celu i nietolerancją sprzeciwu. Jest zarezerwowany dla kierowników wyższego szczebla i dyrektorów zarządzających.

Czy czarny kolor jest odpowiedni na rozmowę o pracę?

Kolor czarny wzbudza duże kontrowersje. Jest odbierany jako elegancki i odświętny, a z drugiej strony pospolity i smutny (pogrzebowy). Warto zastąpić go granatem lub szarym.

Autor

TRENER KOMUNIKACJI
Joanna Dobosz
„Z wykształcenia inżynier produkcji i magister e-commerce. Zawodowo Senior Account Executive w edrone. Prowadzi konsultacje z zakresu wdrożeń rozwiązań Marketing Automation i eCRM dla polskich sklepów internetowych. Praktykę łączy z badaniami naukowymi w obszarze doświadczeń zakupowych klientów w omnichannel. Współzałożycielka UpSkill, gdzie odpowiada za artykuły i szkolenia z komunikacji interpersonalnej. Interesuje się rozwojem osobistym.”