Small talk, czyli jak radzić sobie z niezręczną ciszą na spotkaniu

Bierzesz udział w spotkaniu online. Część uczestników dołączyła już do meetingu, ale wciąż czekasz na pozostałych. Pojawia się niezręczna cisza… Nie wiadomo, czy wyłączyć kamerę i zaczekać do czasu aż wszyscy dołączą do wydarzenia, czy może całkowicie opuścić spotkanie i bezpiecznie pojawić się za kilka minut? Nic z tych rzeczy! Wykorzystaj ten czas na small talk!

small talk

Co to jest Small talk?

Small talk to rozmowa „o niczym”, krótka pogawędka na niezobowiązujące tematy, która może poprzedzać właściwy przedmiot konwersacji. Idealnie sprawdzi się przed spotkaniem, zwłaszcza kiedy jedna z osób nie przychodzi na czas i pojawia się niezręczna ciszaSmall talk rozluźnia atmosferę, pozwala na nawiązanie pierwszego kontaktu i znalezienie wspólnych nici porozumienia. Pomaga przełamać ,,pierwsze lody” i stanowi bazę pod budowanie relacji z rozmówcą!

Zasady prowadzenia small talku

Jak widać, zwykła pogawędka może okazać się być pomocnym narzędziem na spotkaniach online. Mimo że jest to rozmowa „o niczym”, powinna być przemyślana, rozważna i prowadzona
z zastosowaniem pewnych zasad. Wskazówki, które powinieneś znać przed przystąpieniem do small talku zostały przedstawione poniżej.

 Odpowiedni temat

Zagajenie do nieznajomej osoby na trudne tematy polityczne lub religijne jest dość ryzykownym pomysłem. Często, zamiast przygotowania gruntu pod właściwą konwersację, takie kontrowersyjne obszary powodują niepotrzebne nieporozumienia. Ideą small talku jest wprowadzenie luźnej, przyjaznej atmosfery. Dlatego też najlepszym wyborem do gawędzenia są bezpieczne tematy, które nie wywołują mieszanych odczuć u rozmówcy. Warto być na bieżąco z najważniejszymi informacjami z obszarów, które są dla nas interesujące oraz mieć o nich swoje zdanie. Najświeższe wieści o konfliktach politycznych lepiej zostawić na inną okazję. Z kolei inspirujące nowinki ze świata nauki, sportu czy kultury mogą doskonale posłużyć jako główny wątek small talku.

Żarty, żarciki…

No właśnie, co z tymi żartami? Rzeczywiście, opowiadanie dowcipów jest nieocenionym sposobem na rozluźnienie atmosfery. Dzielenie się swoim poczuciem humoru w ramach small talku może jednak okazać się bardziej szkodliwe niż pomocne. Żart, który ciebie bawi do łez, dla kogoś innego może okazać się mało zabawny, a wręcz niekomfortowy. Zamiast wywołania uśmiechu, potrafi wprawić w zakłopotanie i spowodować, że zapadnie niepożądana niezręczna cisza.

niezręczna cisza

Small talk, co to? Uśmiech i entuzjazm!

Według Profesora Ruth Cambella z londyńskiego University College, w mózgu istnieją tak zwane neurony lustrzane, które uruchamiają reakcję odzwierciedlającą na ruchy mięśni mimicznych twarzy. Oznacza to, że uśmiechając się, z dużą dozą prawdopodobieństwa można wywołać uśmiech na twarzy rozmówcy. Śmiech jest naprawdę zaraźliwy! Wpływa na zachowanie innych ludzi oraz na ich reakcję na twoją osobę. Warto więc wykorzystać ten fakt nie tylko podczas prowadzenia small talku, ale i podczas całej rozmowy (nawet jeśli wcale nie masz ochoty się uśmiechać). Entuzjastyczne podejście to podstawa w przełamywaniu „pierwszych lodów”, okazja do wprowadzenia dobrej atmosfery na spotkaniu i szansa na wywarcie dobrego pierwszego wrażenia.

Zainteresowanie rozmówcą

Osoba po drugiej stronie ekranu musi czuć, że jesteś rzeczywiście zainteresowany tym, co ma Ci do powiedzenia. Najlepiej zacząć od najprostszych rzeczy – odłożenia telefonu, włączenia kamery
i skoncentrowania się na tym, co mówi druga osoba. Podstawą jest tutaj uważne i efektywne, czyli aktywne słuchanie. Staraj się zapamiętać jak najwięcej informacji uzyskanych podczas rozmowy. Będziesz mógł wykorzystać je jako tak zwany „punkt zaczepienia” na kolejnym spotkaniu. Szczegółowe wskazówki dotyczące aktywnego słuchania możesz znaleźć w artykule „Aktywne słuchanie, czyli jak w 5 krokach usprawnić pracę zespołu?”, który znajdziesz w zakładce Blog. Zachęcam Cię do przeczytania!

przykłady small talku

Small talk przykłady

Zastanawiasz się, jakie mogą być przykłady small talku? Warto być na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami, albo przynajmniej przejrzeć kilka newsów przed spotkaniem. Na dzień dzisiejszy przykładowym tematem, który można wykorzystać podczas niezobowiązującej pogawędki, jest pobicie rekordu Gerda Müllera przez Roberta Lewandowskiego (dla fanów sportu), wygrana Włoch na Eurowizji (dla fanów kultury, rozrywki), odkrycie zakonserwowanego niedźwiedzia jaskiniowego na jednej z wysp arktycznych (dla fanów ciekawostek naukowych).

Nie jesteś w stanie przypomnieć sobie interesującego tematu do rozmowy? Nic straconego! Jako small talk możesz wykorzystać również temat pogody (jeśli rzeczywiście zasługuje na komentarz), czy też nietypowe święta (na przykład 21 maja 2021 roku był dniem odnawiania znajomości).

Podsumowanie

Small talk to nieocenione narzędzie, które powinno grać pierwsze skrzypce na początku spotkania online. Kilka minut pogawędki może zmienić przebieg właściwej rozmowy. To szansa na wzbudzenie sympatii, zrobienie pierwszego dobrego wrażenia i przygotowanie gruntu pod budowanie relacji, która może zaprocentować w przyszłości. Miej w zanadrzu temat do rozmowy, uśmiechnij się, przygotuj pokłady entuzjazmu, słuchaj aktywnie i gotowe!

FAQ

Czym jest small talk?

Small talk to krótka, niezobowiązująca rozmowa na luźne tematy, mająca na celu rozluźnienie atmosfery i nawiązanie pierwszego kontaktu przed właściwą konwersacją. Jest to sposób na przełamanie "pierwszych lodów" i budowanie relacji z rozmówcą.

Jakie są korzyści z prowadzenia small talku na spotkaniach?

Przykładowe korzyści z prowadzenia small talku na spotkaniach to:

  • Przełamuje niezręczną ciszę i tworzy luźną atmosferę.
  • Pomaga nawiązać pierwszy kontakt i znaleźć wspólne nici porozumienia.
  • Buduje pozytywne wrażenie i sympatię wśród uczestników spotkania.
  • Tworzy podstawę do dalszej rozmowy i budowania relacji.

W jakich sytuacjach warto stosować small talk?

Small talk może być stosowany w wielu sytuacjach. Mogą to być spotkania biznesowe, spotkania online, towarzyskie lub każda inna sytuacja, w której chcemy nawiązać rozmowę z nieznajomymi. Jest to uniwersalna umiejętność komunikacyjna przydatna w wielu sytuacjach społecznych.

Autor

TRENER KOMUNIKACJI
Joanna Dobosz
„Z wykształcenia inżynier produkcji i magister e-commerce. Zawodowo Senior Account Executive w edrone. Prowadzi konsultacje z zakresu wdrożeń rozwiązań Marketing Automation i eCRM dla polskich sklepów internetowych. Praktykę łączy z badaniami naukowymi w obszarze doświadczeń zakupowych klientów w omnichannel. Współzałożycielka UpSkill, gdzie odpowiada za artykuły i szkolenia z komunikacji interpersonalnej. Interesuje się rozwojem osobistym.”