Co zrobić, aby być lubianym w pracy – 8 zasad

Niezależnie od tego ile masz lat, zapewne chcesz być lubiany. Jest to zupełnie naturalne. Rozpoczynając nową pracę, obawa przed tym, że nie wpasujemy się w standardy nowej grupy osób, bywa silniejsza niż zwykle. Jak być lubianym? Zajrzyj do artykułu i poznaj kilka sprawdzonych metod, które pomogą w zdobyciu sympatii wśród nowo poznanych współpracowników.

jak być lubianym w pracy

Co to znaczy być lubianym?

Często słyszy się, że ktoś chce być lubiany. Pod wspomnianym określeniem zwykle kryje się potrzeba akceptacji, którą każdy z nas może odczuwać z różną intensywnością i która znalazła swoje miejsce w hierarchii potrzeb. W kolejnym akapicie wymienione zostały “pro-tipy”, które stanowią prosty przewodnik ułatwiający zjednanie sobie kolegów z pracy. Zanim jednak do nich przejdziesz, pamiętaj o 2 ważnych kwestiach:

  • nie musisz być przebojowym ekstrawertykiem, żeby być lubianym w pracy – takie osoby zwykle bardzo szybko “łapią kontakt” z otoczeniem i są dosłownie wszędzie, ale potrafią być męczące; jeśli jesteś osobą nieśmiałą, również możesz zbudować przyjacielskie relacje w pracy, poniższe punkty Ci to ułatwią :);
  • nie musisz być lubianym przez wszystkich – pewne osoby będą Ci bliższe, inne mniej, z każdym jednak możesz, a nawet powinieneś utrzymywać dobre relacje.

Jak być lubianym w pracy? Najważniejsze zasady

Poniżej przedstawiam kilka prostych zasad, których przestrzeganie może wpłynąć na to jak będziesz postrzegany w pracy, oraz to jak lubianą osobą się staniesz.

Zapamiętuj imiona

Nie wiem jak Ty, ale ja nie mam pamięci do imion. Widzę w głowie twarze poznanych osób, ale nie jestem w stanie przypomnieć sobie niczego więcej. W nowej pracy ten problem uderza ze zdwojoną siłą, bo nagle pojawia się 20 nieznanych Ci do tej pory osób, nie mówiąc już o pracownikach, którzy dołączają do firmy i którzy też mają jakoś na imię. Dobrym sposobem na zapamiętywanie imion jest metoda skojarzeń. Staraj się połączyć nowo poznaną osobę z Twoim znajomym o tym samym imieniu. Dzięki nadaniu kontekstu będzie Ci łatwiej przypisać imię do osoby. Spróbuj! Zapamiętywanie imion to pierwsza odpowiedź na to, jak być lubianym.

jak być lubianym?

Pamiętaj o przywitaniu

Ten punkt wydaje się być trywialny. Przecież mówienie “cześć” na przywitanie i odpowiadanie w podobny sposób to nic trudnego. Każde dziecko o tym wie.

Dziecko tak, ale w biegu, celowo lub nie, czasem zapominamy o tak banalnym geście. Dołóż do tego uśmiech i od razu lepiej! Wychodź z inicjatywą i odpowiadaj innym. Nie ignoruj osób, które zaczynają rozmowę.

Prowadź small talk

Pogawędka na niezobowiązujące tematy to zawsze dobry pomysł na zacieśnienie relacji. W biurze masz wiele okazji do prowadzenia small talku, np. podczas lunchu. Jeśli jako inicjator spontanicznych rozmów nie czujesz się pewnie, zawsze możesz mieć w zanadrzu uniwersalne tematy, o których porozmawiasz dosłownie z każdym. Sprawdź artykuł, w którym wyjaśniam czym jest small talk i dowiedz się więcej na temat i jego prowadzenia.

Jak być lubianym? Słuchaj innych!

Odpowiadając na pytanie jak być lubianym w pracy, należy poruszyć temat aktywnego słuchania. Podczas rozmów z kolegami i koleżankami z biura staraj się nie tylko słyszeć, ale też słuchać co do Ciebie mówią. Słuchaj aktywnie i zapamiętuj kluczowe punkty rozmowy. Jako dobry słuchacz będziesz postrzegany jako osoba, z którą warto porozmawiać. Zapamiętując najważniejsze fragmenty konwersacji, tworzysz sobie księgę tematów na kolejne spotkania. O tym czym jest aktywne słuchanie przeczytasz w jednym z naszych artykułów

Nie przypisuj sobie zasług innych

Każdy chce wypaść w pracy jak najlepiej. Skup się na swoich zadaniach i wykonuj je najlepiej jak możesz – Twój wysiłek na pewno zostanie doceniony. Nie przypisuj sobie sukcesów, na które pracował cały team. To pierwszy krok do bycia najbardziej (nie)lubianą osobą w grupie.

Doceniaj pracę innych

Doceniaj osoby, z którymi pracujesz. Okazuj wdzięczność za pomoc, którą od nich otrzymujesz podczas codziennych zadań. Ciesz się ich sukcesami. Krótkie “Gratuluję!” lub “Świetna robota!” nic Cię nie kosztuje. Dla współpracowników będzie to miły gest, który pokaże, że jesteś przyjacielsko nastawiony i można na Ciebie liczyć.

Bądź terminowy

W zasadzie to punkt nie o tym jak być bardziej lubianym, ale o tym jak nie denerwować swoich kolegów z zespołu i nie utrudniać im pracy :). Trzymanie się deadlineów czy przychodzenie punktualnie na spotkania wpłynie pozytywnie na jakość Twojej pracy i współpracę w teamie. Koledzy będą mieć poczucie, że mogą na Ciebie liczyć. Zdecydowanie pomoże Ci to budować relacje i zdobywać sympatię znajomych z zespołu.

Bierz udział w spotkaniach integracyjnych

Jeśli nie lubisz chodzić na imprezy – rozumiem. Sama jestem domatorką, która najchętniej cały weekend oglądałaby filmy. Jak być bardziej lubianym w sytuacji, gdy nie dajemy się poznać? Spotkania integracyjne to idealny czas na luźne rozmowy z kolegami z pracy i okazja na nawiązanie bliższych relacji.

jak być bardziej lubianym

Podsumowanie

No więc jak być lubianym? Jak widzisz, nie musisz być charyzmatyczną i głośną gwiazdą rocka. Wystarczy złożyć w całość kilka puzzli. Zasady wymienione powyżej wydają się być oczywiste. Czasami proste rozwiązania są najlepsze. Należy tylko się nad nimi zastanowić i świadomie wdrażać w życie.

FAQ

Jak aktywne słuchanie przyczynia się do bycia lubianym?

Aktywne słuchanie oznacza skupienie się na rozmówcy i zapamiętywanie kluczowych punktów rozmowy. Pokazuje, że jesteś zainteresowany i doceniasz to, co druga osoba ma do powiedzenia. To buduje pozytywne relacje.

Jak zapamiętywać imiona współpracowników?

Metoda skojarzeń może pomóc w zapamiętywaniu imion. Łącz nowo poznane osoby z Twoimi znanymi, którzy mają to samo imię. Twórz kontekst, który ułatwi Ci przypisanie imienia do danej osoby.

Dlaczego warto doceniać pracę innych?

Okazywanie wdzięczności i docenianie pracy innych osób buduje pozytywne relacje. Pamiętaj o wyrażaniu uznania i gratulacjach wobec współpracowników za ich sukcesy. To pokazuje, że jesteś przyjacielsko nastawiony i doceniasz innych.

Autor

TRENER KOMUNIKACJI
Joanna Dobosz
„Z wykształcenia inżynier produkcji i magister e-commerce. Zawodowo Senior Account Executive w edrone. Prowadzi konsultacje z zakresu wdrożeń rozwiązań Marketing Automation i eCRM dla polskich sklepów internetowych. Praktykę łączy z badaniami naukowymi w obszarze doświadczeń zakupowych klientów w omnichannel. Współzałożycielka UpSkill, gdzie odpowiada za artykuły i szkolenia z komunikacji interpersonalnej. Interesuje się rozwojem osobistym.”