Elevator pitch. Czym jest? Przykłady zastosowania oraz zasady tworzenia

Wyobraź sobie, że właśnie idziesz na rozmowę o pracę na twoje wymarzone stanowisko, w wymarzonej firmie, z wymarzonymi możliwościami rozwoju. Elegancko ubrany wkraczasz do firmy, a pani w recepcji kieruje Cię w kierunku windy. Jej drzwi otwierają się, a w środku widzisz tylko jedną osobę – prezesa. Przed Tobą 30 sekundowa podróż u jego boku. Jak ją wykorzystasz? Dowiedz się, czym jest elevator pitch!

elevator pitch

Czym jest elevator pitch?

Elevator Pitch to krótka przemowa, która służy do zaprezentowania produktu, ale również własnej osoby. Powinna trwać 20 – 30 sekund – tyle ile mniej więcej trwa podróż windą. Jej celem jest przyciągnięcie uwagi i wzbudzenie zainteresowania rozmówcy, tak żeby zobaczył wartość w twoim produkcie lub po prostu Cię polubił i chciał kontynuować rozmowę.

Ale skąd się wzięła ta windomowa?

Dawniej, w świecie mniej zdigitalizowanym, obszar sprzedaży wyglądał nieco inaczej. Zaprezentowanie siebie i produktu przez wideokonferencje lub znalezienie prezesa firmy na Linkedinie było dla sprzedawcy niemożliwe. Sprytnym i powszechnym pomysłem na zdobycie uwagi odpowiednich osób stało się „łapanie” ich w windzie. Handlowiec miał wtedy około 20 – 30 sekund na zaprezentowanie produktu i wzbudzenie zainteresowania rozmówcy. To właśnie wtedy elevator pitch mógł zadecydować o obrocie spraw. Jeśli handlowiec wypadł profesjonalnie oraz wzbudził sympatię i zaufanie, miał szansę na kolejne spotkanie. Następnie na negocjacje, a może nawet na sprzedaż. Jeśli pierwsze wrażenie było negatywne, sprawa była niemal przegrana.

Gdzie stosować elevator pitch?

Mimo że w dzisiejszych czasach handlowcy nie mają w zwyczaju łapać osób decyzyjnych w windach, to jednak relikt przeszłości dalej znajduje swoje zastosowanie i przykłady elevator pitch możemy znaleźć, nie tylko w świecie sprzedaży!

  • Rozmowa o pracę – proszę opowiedzieć mi coś o sobie – to pytanie, a raczej prośba często gości na rozmowach kwalifikacyjnych, jako tak zwany icebreaker na początku rozmowy. Odpowiednio poprowadzony elevator pitch pomoże wzbudzić sympatię rekrutera. Wprawdzie ograniczenie czasowe nie będzie tutaj tak rygorystyczne jak w windzie, ale cel przemowy ten sam.
  • Targi – miejmy nadzieję, że sytuacja epidemiologiczna wkrótce pozwoli na stałe cieszyć się targami. To idealne miejsce na networking! Przykładowo elevator pitch może być świetnym sposobem na przykucie uwagi przechodniów!
  • Otwarte wydarzenia na uczelni – stacjonarne eventy uczelniane podobnie jak targi, czekają na swoje lepsze czasy. Jeśli jesteś studentem musisz wiedzieć, że wydarzenia na uczelni to świetne miejsce do wykorzystania swojej windomowy na zdobycie nowych kontaktów lub zaprezentowanie swojej organizacji studenckiej!
  • Cold calling – może rozpoczynasz swoją przygodę w sprzedaży? Jeśli tak, na pewno spotkasz się z pojęciem cold callingu, czyli tak zwanych zimnych telefonów”. To pierwsza rozmowa z potencjalnym klientem, która ma wzbudzić jego zainteresowanie produktem. Elevator pitch bez dwóch zdań przyda się do zaciekawienia produktem, który będziesz prezentował.

elevator pitch przykłady

Jak stworzyć elevator pitch?

Myślę, że po przedstawieniu powyższych przykładów zgodzisz się ze mną, że windomowa przydaje się w wielu sytuacjach, niekoniecznie w windzie. Poniżej przedstawionych zostało kilka pytań. Odpowiedzenie na nie pozwoli Ci stworzyć swój własny elevator pitch!

  • Kim jesteś? – Po prostu się przedstaw.
  • Co robisz? – Opisz krótko, czym się zajmujesz, ale nie wchodź w szczegóły. Ogólny zarys wystarczy.
  • Dla kogo? – Powiedz, kto jest grupą docelową twoich działań.
  • Dlaczego? – Co Cię skłoniło do tego, żeby zająć się właśnie tą tematyką? Dlaczego to jest ważne?
  • W jaki sposób? – Jak to robisz? Co Cię wyróżnia na tle innych? Na czym skupiasz uwagę?

czym jest elevator pitch

O czym warto pamiętać?

Napisz swój elevator pitch na kartce, naucz się go na pamięć i poćwicz przed lustrem. Musisz wiedzieć, że nawet najlepsza windomowa na nic się nie zda, jeśli nie będziesz pewny siebie. Co więcej, pamiętaj, żeby być zwięzłym, używać prostego języka i skupić się na korzyściach swojej pracy, nie na wypunktowaniu czynności, które wykonujesz. Nie zapomnij również, że twoje przemówienie powinno być maksymalnie spersonalizowane oraz dostosowane do sytuacji i odbiorcy. Powyższe pytania to tylko baza, która ma ci pomóc w budowaniu przemowy. Dostosuj więc windomowę do grupy docelowej i sytuacji!

Podsumowanie

Teraz wiesz już czym jest elevator pitch, możesz znaleźć zastosowanie nie tylko w windzie. To niespełna 30 sekund, które może zmienić bieg dalszej rozmowy i zaważyć o tym, czy dostaniesz pracę, zdobędziesz kontakt, na którym Ci zależy, pomożesz swojej organizacji studenckiej znaleźć partnera do współpracy, czy zainteresujesz potencjalnego klienta swoim produktem. Warto więc przygotować swoją przemowę, jak najlepiej wykorzystać ten czas i zrobić świetne pierwsze wrażenie!

A jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat niezobowiązujących pogawędek przed spotkaniem, to sprawdź artykuł, w którym wyjaśniam czym jest small talk!

FAQ

Czym jest elevator pitch?

Elevator pitch to krótka przemowa służąca do zaprezentowania produktu lub samego siebie w kilka sekund. Powinna trwać od 20 do 30 sekund, czyli tyle, co podróż windą, i ma na celu przyciągnięcie uwagi i zainteresowania rozmówcy.

Gdzie można stosować elevator pitch?

Elevator pitch ma zastosowanie nie tylko w sprzedaży, ale również w innych sytuacjach, takich jak rozmowy kwalifikacyjne, targi, otwarte wydarzenia na uczelni czy nawet cold calling.

Jak stworzyć elevator pitch?

Tworząc elevator pitch warto zapisać go sobie na kartce, aby móc później się go nauczyć. Przygotowując "windomowę" zadaj sobie poniższe pytania:

  • Kim jesteś?
Po prostu się przedstaw.
  • Co robisz?
Opisz krótko czym się zajmujesz, ale nie wchodź w szczegóły. Ogólny zarys wystarczy.
  • Dla kogo?
Powiedz, kto jest grupą docelową twoich działań.
  • Dlaczego?
Co Cię skłoniło do tego, żeby zająć się właśnie tą tematyką? Dlaczego to jest ważne?
  • W jaki sposób?
Jak to robisz? Co Cię wyróżnia na tle innych? Na czym skupiasz uwagę?

Autor

TRENER KOMUNIKACJI
Joanna Dobosz
„Z wykształcenia inżynier produkcji i magister e-commerce. Zawodowo Senior Account Executive w edrone. Prowadzi konsultacje z zakresu wdrożeń rozwiązań Marketing Automation i eCRM dla polskich sklepów internetowych. Praktykę łączy z badaniami naukowymi w obszarze doświadczeń zakupowych klientów w omnichannel. Współzałożycielka UpSkill, gdzie odpowiada za artykuły i szkolenia z komunikacji interpersonalnej. Interesuje się rozwojem osobistym.”