Relacje w pracy, czyli dlaczego nie chodzić na lunch samemu?

Satysfakcjonujące wynagrodzenie i wygodny dojazd do biura to nie wszystko. Według pracowników jednym z najważniejszych aspektów pracy jest dobra atmosfera. To, w jaki sposób się kształtuje, zależy nie tylko od pracodawcy, ale również od Ciebie! Kluczowym elementem tworzenia przyjaznej atmosfery jest dbanie o dobre relacje w pracy. W jaki sposób to robić? To nie takie trudne jak się wydaje! Wystarczy, abyś zaczął od małych rzeczy, na przykład od jedzenia. Przerwa na lunch to czas, podczas którego powinieneś skupić się na tym, co zjesz. To oczywiste. Jest jeszcze jedna ważna kwestia, o której warto pomyśleć, a są nią relacje interpersonalne w pracy.

relacje w pracy

Atmosfera w pracy ważniejsza niż wysokie wynagrodzenie

Według badania Confidence Index przeprowadzonego przez firmę rekrutacyjną Michael Page w 2018 roku, najważniejszym czynnikiem wpływającym na pozostanie pracownika w firmie jest dobra atmosfera. Aż 97% pracowników uważa, że dobre relacje w pracy z innymi pracownikami i z przełożonym są bardzo istotne. Tylko 43% ankietowanych wskazuje, że ważnym czynnikiem jest wyższe wynagrodzenie. W tym artykule opowiem Ci, jak w prosty sposób dołożyć cegiełkę do procesu budowania relacji z Twoimi kolegami i koleżankami z pracy, a tym samym jak zadbać o dobrą atmosferę w firmie.

Relacje w pracy, czyli produktywne wykorzystanie przerwy lunchowej

Nie wiem jak ty, ale ja kocham jeść. Moi bliscy śmieją się ze mnie, mówiąc, że “nie jem po to, aby żyć, ale żyję po to, aby jeść”. Jedzenie traktuję jako okazję do świętowania, rozmów, spędzania czasu ze znajomymi. Bez względu na to, czy również jesteś “żarłokiem”, czy traktujesz spożywanie posiłków jako coś zupełnie zwyczajnego, przyznasz, że jeść po prostu musisz. Twój organizm potrzebuje określonej liczby kalorii każdego dnia. Może więc wykorzystasz przerwę obiadową w pracy w sposób produktywny? Oczywiście nie mówię tutaj o jedzeniu przed komputerem i kończenia swoich spraw biurowych w tym samym czasie. Takie pozornie produktywne spędzenie wolnego czasu może skończyć się zalaniem komputera herbatą, bólem brzucha z powodu szybkiego jedzenia lub błędami w kończonych “na szybko” zadaniach. W wielu firmach jedzenie przy biurku jest niedozwolone, ale jeśli u Ciebie takie praktyki są dopuszczalne, zrezygnuj z nich! Zadbaj o relacje interpersonalne w pracy. Zjedz pyszny lunch z kolegami i koleżankami – przyjemne i pożyteczne w jednym.

dobre relacje w pracy

Dlaczego nie warto jeść samemu?

Każde moje wyjście na lunch w biurze kończy się radosnym okrzykiem w stronę teamu, z którym pracuję, brzmiącym mniej więcej tak: “Kto idzie jeść?”. Zwykle w odpowiedzi zwrotnej słyszę, żebym poczekała jeszcze 10 minut, bo ktoś musi dokończyć maila lub kupić sobie coś do jedzenia. Oczywiście cierpliwie czekam. Wiem, że samotny lunch skończyłby się:

  • rozmyślaniem, co muszę jeszcze dzisiaj zrobić oraz jak poradzić sobie z trudnymi klientami (rozmyślanie nic mi nie da, ale lunch przestanie być chwilą relaksu);
  • wysyłaniem sms-ów do klientów;
  • przeglądaniem mediów społecznościowych i zmęczeniem oczu.

Z kolei lunch w szerszym gronie to idealna okazja na:

  • lepsze poznanie osób z Twojego teamu – podczas pracy zwykle nie ma czasu na rozmowę o prywatnych sprawach, a dobre relacje w pracy przecież same się nie zbudują;
  • zamienienie kilku słów z osobami z innych zespołów, z którymi nie masz czasu i okazji porozmawiać – nie wiem jak u Ciebie, ale u mnie w biurze kuchnia jest jedna a działów kilka, więc jest to miejsce, gdzie spotyka się cała firma;
  • poznanie zupełnie nowych osób, które niedawno dołączyły do firmy;
  • odpoczynek i oderwanie się od codziennych zadań.

Jak widzisz, wspólne lunche i budowanie relacji w pracy przynosi więcej korzyści. Zupełnie nie warto jeść samemu przed komputerem!

Dobre relacje w pracy – o czym rozmawiać podczas lunchu?

Wspólny posiłek w pracy to idealny moment na small talk, czyli krótką i niezobowiązującą pogawędkę – idealnie do obiadu! Powinna być lekkostrawna jak Twój lunch. Pamiętaj, że mamy budować dobre relacje interpersonalne w pracy. Zadbaj więc o lekkość rozmowy szczególnie w odniesieniu do nowo poznanych osób. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu o small talk.

Tematy, które sprawdzą się podczas lunchu to:

  • pytanie startowe do nowych osób, czyli “Jak tam pierwsze dni w nowej firmie”?
  • bieżące tematy z zakresu kultury, sportu i innych interesujących Cię obszarów;
  • hobby – tutaj można znaleźć nić porozumienia i może nowego kompana na grę w siatkówkę?
  • anomalia pogodowe – kwiecień 2022 jest idealnym tematem na small talk
  • jedzenie, czyli rozmowy o tym co na obiad, gdzie kupione i czy samodzielnie przyrządzone.

Oczywiście, jeśli pracujesz z kimś dłuższy czas i lepiej znasz daną osobę, sam będziesz wiedział, o czym z nią rozmawiać. Powyższe przykłady to wskazówki, które pomogą Ci “przełamać lody” z osobami, z którymi nigdy wcześniej nie rozmawiałeś lub znasz je pobieżnie.

O czym nie rozmawiać podczas lunchu?

Zbudowanie relacji w pracy będzie trudniejsze, jeśli będziesz poruszał tematy kontrowersyjne. Staraj się:

  • nie mówić o polityce i religii – to ryzykowne, zwłaszcza podczas pierwszych rozmów z daną osobą, gdy nie znasz jej światopoglądu;
  • nie plotkować – to największy wróg dobrej atmosfery; plotki i dobre relacje w pracy to pojęcia, które wykluczają się wzajemnie.
  • nie rozmawiać o tematach bezpośrednio związanych z pracą – o tym zdążysz pomówić po przerwie.

relacje interpersonalne w pracy

Podsumowanie

Odpowiednio zbudowane relacje interpersonalne w pracy stanowią ważną składową w tworzeniu dobrej atmosfery i są niezwykle istotne – w końcu to właśnie tutaj (w pracy) spędzasz sporą część życia. Zadbaj o relacje w pracy, zaczynając od lunchu. Skoro i tak musisz jeść, wykorzystaj ten czas produktywnie. Zamiast kończyć taski i obiad jednocześnie, podejmując ryzyko wylania zupy na klawiaturę, odpocznij, rozejrzyj się i porozmawiaj z osobami z firmy. Atmosferę w pracy tworzą ludzie. Poznaj ich i daj się im poznać!

FAQ

Dlaczego dobra atmosfera w pracy jest ważna?

Dobra atmosfera w pracy ma pozytywny wpływ na zadowolenie pracowników, ich motywację i produktywność. Tworzy pozytywną atmosferę pracy, wspiera współpracę i relacje między pracownikami, co przekłada się na ogólną jakość życia zawodowego.

Jakie są korzyści z dbania o dobre relacje w pracy?

Dobre relacje w pracy przyczyniają się do większej satysfakcji z pracy, mniejszego stresu, większej współpracy, efektywniejszej komunikacji, większej motywacji, wzajemnego wsparcia i zespołowego ducha. To również sprzyja rozwojowi zawodowemu i możliwości budowania sieci kontaktów.

Jakie tematy są odpowiednie do rozmów podczas lunchu w pracy?

Podczas lunchu w pracy możesz poruszać tematy, takie jak nowi pracownicy, bieżące wydarzenia kulturalne i sportowe, hobby, pogoda czy jedzenie. Ważne jest, aby tematy były lekkie, przyjemne i niekontrowersyjne, sprzyjające swobodnej rozmowie i budowaniu pozytywnego klimatu.

Jaki tematów warto unikać podczas lunchu w pracy?

W celu utrzymania dobrej atmosfery unikaj tematów kontrowersyjnych, takich jak polityka, religia czy plotki. Staraj się nie rozmawiać również o sprawach zbyt związanych z pracą, aby przerwa na lunch służyła relaksowi i oderwaniu od obowiązków zawodowych.

Autor

TRENER KOMUNIKACJI
Joanna Dobosz
„Z wykształcenia inżynier produkcji i magister e-commerce. Zawodowo Senior Account Executive w edrone. Prowadzi konsultacje z zakresu wdrożeń rozwiązań Marketing Automation i eCRM dla polskich sklepów internetowych. Praktykę łączy z badaniami naukowymi w obszarze doświadczeń zakupowych klientów w omnichannel. Współzałożycielka UpSkill, gdzie odpowiada za artykuły i szkolenia z komunikacji interpersonalnej. Interesuje się rozwojem osobistym.”

Sprawdź nasz artykuł wersji audio!