4 zalety zastosowania design thinking w biznesie
Coraz większa popularność design thinking skłania do przemyśleń na temat zalet jego zastosowania w biznesie. Design thinking to proces, dzięki któremu możemy rozwiązywać złożone problemy, tworzyć innowacyjne produkty i usługi dla biznesu. Cechą charakterystyczną design thinking jest empatia i koncentracja na użytkowniku końcowym. Proces ten składa się z pięciu kroków – empatyzacja, definiowanie problemu, generowanie pomysłów, prototypowanie i testowanie. Poniżej przedstawiam 4 zalety zastosowania design thinking w biznesie.
Spis treści
Popraw User experience w swoim projekcie
Pierwszą z zalet zastosowania design thinking w biznesie jest skupienie się na potrzebach użytkownika. Patrząc na wyzwania oczami naszych klientów, tworzymy rozwiązania oparte na empatii i dogłębnym zrozumieniu potrzeb odbiorcy. Zależy nam przecież, aby pracując nad nowymi produktami i usługami dla naszego biznesu, dostarczyć rozwiązanie dopasowane do potrzeb i oczekiwań klienta. Kolokwializm „wchodzenie w buty użytkownika” idealnie pasuje do podejścia design thinking.
W pierwszym etapie procesu (empatyzacji) poznajemy potrzeby naszych odbiorców m.in. dzięki wywiadom i obserwacji. Sprawia to, że mamy szanse poznać dotychczas niezaspokojone potrzeby użytkowników, przy jednoczesnym starciu naszych wyobrażeń o tym, co dostarczamy klientowi, a czego on faktycznie potrzebuje.
Wykorzystaj design thinking w biznesie do tworzenia innowacyjnych rozwiązań
Kolejną zaletą design thinking w biznesie jest możliwość wygenerowania dużej liczby ciekawych i nieszablonowych pomysłów. Podczas trzeciego etapu design thinking (generowanie pomysłów) najczęsciej pojawia się burza mózgów. Dzięki niej uzyskujemy wiele niekonwencjonalnych rozwiązań na postawiony wcześniej problem. Warto zaznaczyć, że zastosowanie design thinking w naszym biznesie nie daje gwarancji na stworzenie czegoś innowacyjnego. Co więcej, w zespół projektowy biorący udział w procesie zaangażowane są najczęściej osoby z różnych działów organizacji. Sprawia to, że w jednym momencie ścierają się różne perspektywy i doświadczenia, co w połączeniu może przynieść innowacyjne rozwiązania.
Design thinking w biznesie, czyli oszczędność czasu i pieniędzy
Chyba nikogo nie trzeba przekonywać do procesu, dzięki któremu chcąc wygenerować innowacyjne rozwiązania dla naszego biznesu, nie musimy przeznaczać worka pieniędzy i kolejnych „man-day’ów”. Zaletą zastosowania design thinking w biznesie jest minimalne ryzyko. Nie trzeba ponosić wysokich nakładów na generowanie i testowanie rozwiązań. Oczywiście wszystko zależy od złożoności problemu, a czas od pomysłu do gotowego prototypu może zająć od kilku do kilkunastu dni. O procesie design thinking mówi się często, że jest to praca rękami. Tworzone prototypy nie wymagają dużych nakładów, bo najczęściej prezentowane są za pomocą makiet, schematów lub storyboardów.
Uporządkowany charakter pracy
Niekwestionowaną zaletą design thinking jest dokładnie opisana i uporządkowana struktura. Jeżeli kiedykolwiek brałeś udział w procesach kreatywnych, chociażby w burzy mózgów, to wiesz, że czasami ciężko opanować ten chaos. Jedni wymyślają nowe pomysły, drudzy są przytłoczeni formą pracy, a pozostali nie wiedzą co mają robić. Design thinking jest jak przepis na smaczny obiad. Każdy z etapów procesu to kolejny krok w „książce kucharskiej”, który finalnie ma dostarczyć innowacyjne rozwiązanie. Pomimo że design thinking w biznesie wydaje się procesem linearnym jego cechą charakterystyczną jest iteracyjność. Oznacza to możliwość powtarzania pewnych czynności w procesie, aby finalnie osiągnąć pożądany wynik. Przykładem może być prototyp, który testujemy wraz z użytkownikiem końcowym, ale odbiorca ma jednak kilka zastrzeżeń do naszego rozwiązania. W tym momencie należy wrócić do poprzednich etapów design thinking, aby móc osiągnąć pożądany efekt.
Podsumowanie
Dywagacje na temat zalet design thinking mogą być naprawdę bardzo długie. Pamiętać jednak należy, że proces ten może okazać się niewystarczający dla każdego problemu. Główną cechą, która przemawia za zastosowaniem design thinking w biznesie jest z pewnością koncentracja na użytkowniku i jego zrozumienie – bo przecież jak mówi klasyk „klient nasz pan”.
FAQ
Czym jest design thinking?
Design thinking to proces, który pozwala rozwiązywać złożone problemy, tworzyć innowacyjne produkty i usługi w biznesie. Charakteryzuje się empatią i skupieniem na użytkowniku końcowym. Składa się z pięciu kroków: empatyzacji, definiowania problemu, generowania pomysłów, prototypowania i testowania. Więcej na temat design thinking przeczytasz w artykule pt. "Design thinking. Poznaj etapy i wykorzystaj myślenie projektowe!".
Jak design thinking wspiera tworzenie innowacyjnych rozwiązań w biznesie?
Design thinking umożliwia generowanie różnorodnych i nietypowych pomysłów. W trakcie procesu generowania pomysłów angażuje się osoby z różnych dziedzin organizacji, co przyczynia się do powstania innowacyjnych rozwiązań.
Jaka jest główna zaleta design thinking?
Kluczową zaletą metody design thinking jest skupienie się na użytkowniku końcowym i jego potrzebach. Wchodzimy w buty klienta i patrzymy na świat z jego perspektywy. Dzięki temu tworzymy rozwiązania oparte na empatii i dogłębnym zrozumieniu potrzeb odbiorcy.